AMJA’s initial declaration regarding the beginning of the month of Shawwal 1440H

Current Events Author: Resident Fatwa Committee |

In the Name of Allah, the Most Merciful, the Grantor of Mercy

All praise is due to Allah, and may peace and blessings be upon the Messenger of Allah, his family, companions, and true followers. To proceed:

The Assembly of Muslim Jurists of America congratulates all Muslims on the upcoming Eid al-Fitr. We ask Allah to accept from all of us and free us from the Hellfire.

Firstly, we want to clarify again AMJA’s position with regards to moon sighting. We adopt the global sighting position and only take into consideration definite calculations in terms of negating sighting, not affirming. However, due to the difficulty of waiting for the sightings in western areas, AMJA believes that it would be allowed for communities in different time zones to act upon their own sightings and the sightings of areas east to them.

Based on this, those in eastern areas are not obliged to wait for the sightings of western areas. If they can take waiting then they may do that. AMJA reiterates that the unity of people in fasting and breaking the fast is an important matter intended by the Legislator, especially people in the same city. Therefore, whenever the majority in a community adopts a legal position, the rest of the community should follow them so as to unite and not divide. This is regardless of whether that position is acting upon moon sighting or calculations.

According to the information that we have, it will not be possible to see the crescent in the east, but it may be possible to see it in limited areas in the west. The Assembly will follow the news of sightings on Monday and will announce the confirmed sightings right away inshaAllah. The final announcement will be made after the setting of the sun on the west coast since it would be too difficult for communities to wait more than that. Again, AMJA emphasizes that other time zones do not have to wait for this final announcement.

We ask Allah to accept our worship and to forgive our sins.

AMJA Resident Fatwa Committee

اعلان استطلاع هلال شوال لعام 1440 ه

بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله، وعلى آله وصحبه ومن والاه؛ أما بعد: فيهنئ مجمع فقهاء الشريعة بأمريكا الجاليات المسلمة في الولايات المتحدة خاصة ومن ورائهم الأمة عامة بقرب حلول عيد الفطر المبارك ويسأل الله لهم أن يختم لهم رمضان برضوانه وبالعتق من نيرانه.

ويؤكد المجمع على ماسبق أن أعلنه من أن القول الذي تبناه هو اعتماد الرؤية، مع الأخذ بالحساب القطعي في النفي دون الإثبات، وعدم اعتبار اختلاف المطالع، ولكن نظرا لما يدخل على الناس من مشقة في انتظار رؤية البلاد الغربية.فقد رآى أنه من التلفيق الحسن بين المذاهب أن يعمل أهل كل منطقة زمنية برؤيتهم (time zones)  ورؤية البلاد الواقعة إلى الشرق منهم، فمتى دخلت العشاء عندهم كانوا على بينة من أمرهم. ويتهيؤون للصوم وصلاة التراويح في بداية الشهر أو للفطر وصلاة العيد في نهايته.

وبناء على ذلك فلا يلزم اهل المناطق الشرقية انتظار رؤية المناطق الغربية، ولكن إن أطاقوا الانتظار فلهم ذلك. وينبغي الانتباه إلى الضابط الآخر الذي أكد عليه المجمع في بيانه، وهو أن اجتماع الناس على الفطر والصوم أمر مهم مقصود للشارع، سيما أهل المدينة الواحدة، لذا فمتى تبنت الأغلبية موقفا فقهيا فينبغي للباقين متابعتهم عليه جمعًا للكلمة ودفعًا للفرقة، سواء أكان هذا الموقف هو العمل بالرؤية أم العمل بالحساب.

وطبقا لما بين أيدينا من المعلومات فإن الهلال تتعذر رؤيته في الشرق تماما، ويمكن رؤيته في الغرب في أماكن محدودة، وسيتابع المجمع أخبار ترائي الهلال يوم الاثنين ان شاء الله، وما يثبت منها سيعلنه على الفور، فإن لم ير الهلال فسينتظر المجمع في إعلانه الأخير حتى مغيب الشمس في الساحل الغربي كحد أقصى للتحقق من الرؤية إثباتا أو نفيا،  كحد أقصى للإطاقة فيما يظهر لنا لأغلب الجالية الإسلامية في أمريكا، مع تأكيده أنه لا يلزم بقية الولايات انتظار هذا الإعلان ما دام ذلك يشق عليهم، لا سيما إذا توافق هذا مع موقف السواد الأعظم في جالياتهم لأن اجتماع الناس على مناسكهم أمر مهم مقصود للشارع، ونسال الله أن يعيد علينا وعليكم رمضان أعواما عديدة، وأن نكون ممن تقبل الله صيامهم وقيامهم فغفر لهم ما تقدم من ذنوبهم

اللجنة الدائمة للافتاء

Resident Fatwa Committee

AMJA Resident Fatwa Committee.
Read More

Copyright © 2019. AMJA ONLINE. All Rights Reserved.

Stay up to date with the latest AMJA announcements and research 

Subscribe yourself, one of your family members, or friends now!
SUBSCRIBE NOW
close-link